• تحريم تراکتورسازي و حقانيت مردمي بودن آن

تحريم تراکتورسازي و حقانيت مردمي بودن آن

اخبار ایلک - در مورد تحريم‌هاي اخير آمريکا که تراکتورسازي ايران يکي از طرف‌هاي تحريم بوده بايد، گفت: با توجه به تجربه‌اي که در اين چند ساله حاصل شده، اين تحريم‌ها موضوعي جديد و نا آشنا براي اين صنعت ملي نبوده و نمي‌تواند مشکل آنچناني را به اين مجموعه پويا و درون‌زا تحميل کند.

به گزارش اخبار ایلک از خبرگزاری فارس، خبر چنین بود: « تراکتورسازی ایران در تحریم آمریکا قرار گرفت!»

تراکتورسازی ایران در سال 1347 با مونتاژ تراکتورهای رومانیایی در مجتمع تراکتورسازی تبریز، فعالیت‌های خود را آغاز کرد. تراکتورهای ضعیف رومانی، پاسخگوی نیازهای بزرگ کشاورزان و به عبارتی، همسو با امر مکانیزاسیون کشاورزی نبود، بنابراین بحث تغییر خط مونتاژ به یک تراکتور غربی و از نوع انگلیسی در کشور مطرح و مونتاژ تراکتور Massey Ferguson در این مجتمع، آغاز شد.

پس از آن بود که با آغاز انقلاب، با عنوان شدن راهبرد  کشاورزی محور استقلال و به تبع آن، توجه به کشاورزی و توسعه آن همچنین هم‌راستایی با شعارهای خودکفایی تلاش شد، بخشی از قطعات این تراکتورها در کشور تولید شود، اما به واسطه برخی مشکلات و موانع این امر چندان موفقیت‌آمیز نبود.

حرکت‌های جدّی و کلان خودکفایی، از 10 سال پیش و به عبارتی زمانی اتفاق افتاد که خصوصی‌سازی این صنعت مادر و راهبردی، کلید خورد. با رویکرد سهامدار و مدیریت جدید، نقشه راه خودکفایی به معنی خاص کلمه در دستور کار قرار گرفته و هدف‌گذاری‌های جدی آغاز شد و تراکتورسازی ایران، عملاً در ریل خودکفایی قرار گرفت.

برخی از قطعات مهم از جمله  اکسل جلو که قبلاً از کشورهای اروپایی، همچون ایتالیا وارد می‌شد و اساساً تکنولوژی تولید آن در انحصار پنج – 6 کشور غربی بود به دست متخصصان و کارگران و مهندسان غیرتمند و با وجدان این مجموعه، طراحی و ساخته شد و این نقطه امید و جرقه اعتماد به نفسی بود که بعدها در تولید اولین تراکتور سنگین کشور به منصه ظهور رسید.

تراکتوری که حجتی وزیر جهادکشاورزی، اعلام کرد:  واردات آن به کشور، آرزوی ما بود ولی اکنون می‌بینم که آن را در داخل تولید کرده‌ایم !

با تولید این محصول مهم و استراتژیک در مجتمع تراکتورسازی تبریز، جشن بزرگ خودکفایی در صنعت کشاورزی کشور کلید خورد و طبیعی بود که هضم آن برای عده‌ای، سنگین بود ! اغلب قطعاتی که زمانی از ترکیه و اروپا وارد می‌شدند، امروزه همین قطعات در واحد‌های قطعه‌ساز داخلی و شرکت‌های اقماری گروه صنعتی تراکتورسازی ایران تولید و به همان کشورهایی که قبلاً واردات از آنجا صورت می‌پذیرفت ( از جمله ترکیه ) صادر می‌شود !

این مجموعه سال‌هاست که به عنوان صادرکننده نمونه کشوری مطرح و در نقش کارآفرین نمونه، مدال می‌گیرد و افتخار آن را دارد که نه تنها در بحران‌های تحریم و مشکلات عدیده اقتصادی و تب و تاب ارزی، اقدام به تعدیل نیرو و اقداماتی از این دست نمی‌زند بلکه به کمک واحدهای تعطیل شده و ورشکسته رفته و مرحمی بر زخم‌های کارگرانی که به واسطه بی‌کفایتی‌ها و سوءاستفاده‌های برخی از مدیران آواره شده و در نقطه استیصال قرار گرفته‌اند، نیز می‌شتابد.

این امر در حالی است که تراکتورسازی از بی‌مهری‌ها، ندانم کاری‌های و بی‌مسوولیتی‌های برخی از مسوولان در سیستم‌های مختلف پاره‌ای از سازمان‌ها در رنج است!

تراکتورسازی از یک طرف با تحریم‌های خارجی می‌جنگد و از طرف دیگر، در یک عرصه نابرابر و نفس‌گیر با تراکتورهایی رقابت می‌کند که با تعرفه‌هایی اندک و یا نزدیک به صفر، وارد کشور می‌شده و بازار تراکتورهای ایرانی را با چالش جدی روبه‌رو می‌کند، این در حالی است که تراکتورهای بنجلی همچون تراکتورهای هندی و چینی و . . . علاوه بر کیفیت پایین و خدمات پس از فروش ضعیف، کشاورزان ایرانی را در بلند مدت و حتی میان مدت، با چالش جدی روبه‌رو می‌کنند.

و اما در مورد تحریم‌های اخیر آمریکا که تراکتورسازی ایران یکی از طرف‌های تحریم بوده باید، گفت: با توجه به تجربه‌ای که در این چند ساله حاصل شده این تحریم‌ها، موضوعی جدید و نا آشنا برای این صنعت ملی نبوده و نمی‌تواند مشکل آنچنانی را به این مجموعه پویا و درون‌زا تحمیل کند.

ناگفته پیداست که تراکتورسازی ایران به یک بلوغ خودکفائی نایل شده و حدود 95 درصد قطعات این ابر کارخانه در داخل مجموعه و یا به دست توانمند قطعه‌سازان داخلی تولید می شود و آن پنج درصد ناچیز هم عمدتاً قطعات استراتژیک نبوده و اغلب قطعاتی را شامل می‌شوند که تولید آن در کشور، صرفه اقتصادی ندارند.

از همه مهم‌تر پیام مهمی که این تحریم دارد، اینکه مسوولان ذی‌ربط باید کمی عرق ملّی خود را تقویت کرده و در حمایت از این صنعت ملی و بومی سنگ تمام گذاشته و این تهدید را به فرصتی برای اشتغال و کارآفرینی تبدیل کنند.

نگارنده: حسین بالاگر

انتهای پیام/

ایلک نیوز را در پیام رسان سروش دنبال کنید

farhangi
farhangi

نظرات
  • نظری ثبت نشده است !
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.